Zout en natrium

Zout en natrium. 

Met zout bedoelen we meestal keukenzout wat we over de aardappelen of over een gekookt eitje strooien. Zout en natrium worden vaak door elkaar gehaald. Natrium is een mineraal dat voorkomt in zout. Het zout in onze voeding is de belangrijkste bron van natrium. Als het gaat over de gezondheidseffecten van zout in onze voeding gaat het vrijwel altijd over de effecten van het natrium.

”Zout verhoogt de bloeddruk”. Een algemeen bekend gezegde. Zout kan inderdaad de bloeddruk verhogen en een te hoge bloeddruk kan een oorzaak zijn van hart- en vaatziekten. Maar zout is ook belangrijk en zelfs essentieel voor ons lichaam. Zout reguleert de vochtbalans in ons lichaam, het reguleert de bloeddruk en zorgt voor een goede werking van spier- en zenuwcellen. Te weinig zout kan leiden tot verschillende kwalen zoals lusteloosheid, verwardheid of sufheid, misselijkheid en braken, hoofdpijn en zelfs epileptische aanvallen. 

Een tekort aan zout komt bijna niet voor. Bij mensen die langdurig en veel zweten, bijvoorbeeld na een lange, intensieve training kan een zouttekort ontstaan. Vaak heb je na zo’n zware training behoefte aan energie met wat zouts zoals bijvoorbeeld een sportdrank met een zoutoplossing om het vocht en zoutgehalte weer op peil te brengen.

Een meer voorkomend probleem is teveel zout. Sterker nog, meer dan 80% van de Nederlandse bevolking eet teveel zout. Vooral in veel bewerkte producten zoals vleeswaren, kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen en hartige snacks zit vaak veel zout. Als je voedingspatroon bestaat uit veel verse producten en je let daarbij op met de hoeveelheid zout die je over je eten strooit, dan is er weinig risico op een te hoge zoutinname.