Het belang van vezels

Het belang van vezels. 

Vezels zijn een vorm van koolhydraten. Het zijn delen van planten die het lichaam niet kan verteren. Omdat vezels niet verteerd worden leveren ze dus geen voedingsstoffen. Toch zijn ze van essentieel belang voor een gezond lichaam. Hoe kan een stof die niet verteerd kan worden zo belangrijk zijn voor ons lichaam?

Vezels zijn belangrijk voor een goede spijsvertering. Vooral voor de darmen zijn vezels van belang. Zij voorkomen obstipatie en zijn goed voor een goede stoelgang. Uitstulpingen en aambeien van de dikke darm kunnen daardoor voorkomen worden. Voldoende water drinken is daarbij belangrijk. Vezels houden vocht vast en daardoor vergroot het volume van de darminhoud en blijft de massa soepel.

Daarnaast geven ze een lang verzadigd gevoel. Bij het eten van vezelrijke voeding ben je minder snel geneigd om meer te eten, wat kan helpen om gemakkelijker op een gezond gewicht te komen en te blijven.

Volkoren graanproducten, groenten, fruit en peulvruchten zijn producten die rijk zijn aan vezels. Er worden soms vezels toegevoegd aan producten. Dit noemt men geïsoleerde vezels. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zuiveldranken met toegevoegde vezels. Beter is het om vezels uit natuurlijke producten te halen. Deze hebben namelijk een bewezen gunstig effect op het verlagen van het cholesterol gehalte in het bloed.

Bij het malen van granen ontstaat meel. Alleen bij volkorenmeel laat men de vezels erin zitten. Bij de andere soorten worden de vezels eruit gezeefd. Daarom zijn producten, gemaakt van volkorenmeel, beter voor de gezondheid. Dit komt door het behoud van de vezels. Volkorenbrood en volkorenpasta zijn goede voorbeelden van deze producten. Ook bij het pellen van rijst halen ze de vezels eruit. Zilvervliesrijst, waar de vezels nog aanzitten, zijn daarom beter dan de witte varianten.

Vezels zijn dus belangrijk. Ze zijn goed voor de darmen en verlagen het cholesterolgehalte. Uit onderzoek blijkt dat mensen die vezelrijk eten minder kans hebben op verschillende vormen van kanker en vooral darmkanker. Ook helpt vezelrijk eten om overgewicht, diabetes type 2 en hart- en vaatziekte te voorkomen.

Eet daarom veel onbewerkte producten en vermijd zoveel mogelijk de geraffineerde vormen. Kies in plaats van witbrood, witte pasta en witte rijst voor de volkoren varianten. Ook geraffineerde suiker moet het liefst zoveel mogelijk vermeden worden. Suiker wordt aan heel veel producten toegevoegd om de smaak en houdbaarheid ervan te verbeteren. Producten waar veel suiker aan is toegevoegd, bevatten vaak weinig vezels.

Wie veel natuurlijke producten eet en daarmee veel varieert, krijgt voldoende vezels binnen. Niet alleen de vezels, maar ook alle andere voedingsstoffen die in deze producten zitten, helpen je lichaam om sterk en gezond te worden, te zijn en te blijven.