antioxidanten

Antioxidanten. Wat zijn het en wat doen ze?

Antioxidanten zijn stoffen die vrije radicalen in het lichaam onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die schade aan cellen en weefsels kunnen veroorzaken. Antioxidanten voorkomen dat dit gebeurd.

Er zijn van een aantal stoffen aangetoond dat zij de strijd met vrije radicalen aangaan. Dit zijn onder andere vitamine E, vitamine C, pro-vitamine A (bètacaroteen), de spoorenelementen seleen en zink. Ook van bioactieve stoffen uit groenten en fruit, welke officieel niet als essentiële stoffen worden gezien, wordt gedacht dat zij anti-oxidatief werken. Om dit te kunnen bevestigen is echter meer onderzoek nodig. De lichaamseigen stof glutathion (wat in het lichaam gemaakt wordt uit aminozuren) is een antioxidant en wel de meest krachtigste.

Vrije radicalen ontstaan bij gewone stofwisselingsprocessen in het lichaam. Invloeden van buitenaf zoals roken en drinken, chemische stoffen in onze voeding, teveel zonnen en stress verhogen het aantal vrije radicalen in het lichaam. Als er teveel vrije radicalen zijn, kunnen zij schade aanrichten. Dit wordt oxidatieve stress genoemd. Als oxidatieve stress te lang aanhoudt, kan dit leiden tot het ontwikkelen van hart- en vaatziekten, schade aan het zenuwstelsel en de ontwikkeling van kanker. 

Wie volwaardige voeding neemt, met dagelijks voldoende verse producten, krijgt voldoende antioxidanten binnen om het lichaam te beschermen. Vitamine C zit bijvoorbeeld veel in groenten en fruit. Bétacaroteen komt veel voor in wortels en groene bladgroente. Vitamine E zit in plantaardige oliën, noten en zaden en sommige groenten. Seleen zit in zowel plantaardige als dierlijke producten. Vlees en vis zijn goede bronnen van seleen net als volkoren graanproducten en noten. Net als seleen komt ook zink in veel producten voor. Goede bronnen zijn volkoren graanproducten, noten, vlees, vis en schelpdieren.

Zorg voor veel variatie met veel verse producten zoals groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden en volkoren graanproducten. Ook eieren, zuivelproducten, vis en vlees bevatten belangrijke stoffen die we allemaal nodig hebben. Vermijd bewerkte producten met veel toevoegingen. Op deze manier krijgt je lichaam de juiste stoffen binnen die het nodig heeft.