What the hell

What the hell!

”Hmm, ik wilde eigenlijk dat plakje cake helemaal niet eten. Daar gaat mijn dieet. Nouja, wat zou het! Ik heb nu toch al de regels verbroken. Ik kan nog wel een plakje nemen. Oh, nou heb ik het helemaal gedaan. Nouja, wat zou het! Ik neem nog een derde plakje. Of was dit al de vierde?”

Als je jezelf enigszins herkent in het stukje hierboven, dan kan het best zo wezen dat je last hebt van ‘tegenregulerend eten’. 

Tegenregulerend eten is een term uit de psychologie en het betekend dat iemand meer wil gaan eten nadat hij net iets gegeten heeft. Het komt vaak voor bij lijners en bij mensen die geen goede relatie met eten hebben (eetstoornis). 

Wanneer je bijvoorbeeld een stukje chocola eet, terwijl je voor jezelf de afspraak had gemaakt dat je dit niet meer zou doen, ben je dus eigenlijk al over je ‘grens’ gegaan. ”Nouja, ik heb de regels toch al overtreden. Nu maakt het ook niet meer uit dat ik de hele reep opeet”.  

In Engeland noemen ze dit ook wel het ‘What-the-Hell effect’. Je hebt dus die hele reep chocola opgegeten, terwijl je van plan was om minder te snoepen. “Oh well, what the hell! Dan kan die zak chips er ook wel bij. En vanavond bestel ik gewoon een pizza. Vandaag lukt het toch niet meer om mezelf aan mijn dieet te houden”. 

Wees je bewust van jezelf wanneer je dit eetgedrag vertoont. Het kan namelijk zo zijn dat er meer aan de hand is dan alleen een ongezond voedingspatroon. Als er regelmatig momenten zijn waarbij je jezelf niet in bedwang kan houden, dan is er misschien sprake van een eetstoornis. Dit is een serieuze aandoening. Ik ben niet opgeleid om eetstoornissen te behandelen en ik kan je hier dus niet mee helpen. Een huisarts of een specialist die hiervoor speciaal is opgeleid, kunnen je wel helpen hiermee. 

Mijn advies: Wees je bewust van wat je eet en wanneer je iets eet. Het is prima als je af en toe iets lekkers neemt. Maar het moet niet overgaan in ongecontroleerd eetgedrag waarbij alle remmen meteen los gaan. Zorg goed voor jezelf en zorg ervoor dat je lekker in je vel zit. Wanneer je bijvoorbeeld moe, verdrietig, boos of gefrustreerd bent, dan is het vaak moeilijker om jezelf in bedwang te houden. Zorg voor meer ontspanning of ga juist iets actiefs ondernemen. Doe waar jij je eigen goed bij voelt, zolang het maar op een positieve manier bijdraagt aan je gezondheid. 

En lukt het je niet om alleen een einde te maken aan dit ongezonde eetgedrag? Schaam je niet en schakel op tijd professionele hulp in. Ik weet uit ervaring hoe lastig het kan zijn om je (eet)gedrag te veranderen. Praten met een professional die niet oordeelt, maar aandachtig luistert en de juiste adviezen geeft, is een fijne manier om weer grip te krijgen op je eigen gedrag.