Op gewicht komen en blijven!

Op gewicht komen en blijven!

Voor de meeste mensen is afvallen en op een gezond gewicht komen niet het grootste probleem. Moeilijker is het vaak om op een gezond gewicht te blijven. Om af te vallen, moet de energieopname minder zijn dan het energieverbruik: een negatief energiebalans.

Bij elk dieet waarbij je minder calorieën inneemt dan je verbrandt, val je af. Maar de manier waarop je eet, bepaalt of je na je dieet niet weer aankomt. De regels van het dieet, maken of een dieet gezond is voor je lichaam of niet. Een ongezonde manier van afvallen, vergroot de kans op opnieuw aankomen. 

Wanneer je bijvoorbeeld een koolhydraatarm dieet volgt, betekent dit dat je naar verhouding veel eiwit en vet binnenkrijgt. Eiwit en (verzadigd)vet zijn voedingsstoffen die veel voorkomen in dierlijke producten. Eiwitten geven een langer verzadigd gevoel. Hierdoor is een caloriearm dieet met veel eiwit gemakkelijker vol te houden. Dit verklaart ook het succes van dit soort afslankdiëten. Echter is zo’n dieet niet een heel leven lang vol te houden. Er zal dan een tekort aan bepaalde voedingsstoffen ontstaan.

Koolhydraten komen voornamelijk voor in plantaardige voedingsmiddelen, zoals volkoren graanproducten, peulvruchten, groente en fruit. Juist de plantaardige producten zijn rijk aan essentiële voedingsstoffen als vitamines en mineralen. Ook zijn koolhydraten de belangrijkste energieleveranciers voor ons lichaam. Een gezond voedingspatroon zou daarom ook voor minimaal 40% van de totale energieopname uit koolhydraten moeten bestaan. 

Door koolhydraten te schrappen uit je voeding, loop je dus veel essentiële voedingsstoffen mis. Zo heb je bijvoorbeeld door het vermijden van graanproducten, een grotere kans op tekorten aan B-vitamines en voedingsvezels. Je mist ook de gezondheidswinst die aan volkoren graanproducten wordt toegeschreven. 

Lang verhaal kort :
Alle voedingsstoffen zijn belangrijk. Door een verkeerd voedingspatroon met te weinig of te veel aan bepaalde voedingsstoffen, raakt het lichaam én de stofwisseling uit balans. Ook bij het afvallen is het daarom zo belangrijk dat het voedingspatroon de juiste balans blijft houden. Alleen op die manier krijgt het lichaam alle essentiële voedingsstoffen binnen en blijft het lichaam en de stofwisseling normaal functioneren.

Om na het afvallen ook echt op het behaalde gewicht te blijven, is het belangrijk om het nieuwe, gezonde en gebalanceerde voedingspatroon voort te zetten. Daarbij is en blijft beweging natuurlijk belangrijk. Bewegen verhoogt de stofwisseling, waardoor het makkelijker is om op een gezond gewicht te blijven. 

Eet gezond volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad en de Schijf van Vijf. Hierdoor krijg je van alle voedingsstoffen voldoende binnen en breng je jouw lichaam in de juiste balans. Zorg dat je eet naar behoefte. Dus niet te veel en niet te weinig. Vind de juiste energiebalans voor jouw lichaam. Beweeg hierbij regelmatig om je stofwisseling hoog te houden. Voorkom lichamelijke of geestelijke stress door zo goed mogelijk voor jezelf en je lichaam te zorgen. Al deze factoren bepalen of je lichaam in perfecte balans is of niet. En wanneer je lichaam in balans is, is je gewicht dat ook.