moeilijke momenten

Moeilijke momenten. 

Tijdens de begeleiding zullen er momenten komen dat het even moeilijker is om gezonde keuzes te maken. Dit kan zijn wanneer je op visite gaat bij iemand. Of bijvoorbeeld op feestjes, op verjaardagen, tijdens recepties, op vakantie, tijdens etentjes, enzovoort. Het kan dan soms lastig zijn om je aan de voedingsadviezen te houden. Veel mensen vinden het lastig om zich aan hun gezonde voedingspatroon te houden, wanneer ze niet in hun eigen omgeving zijn. Ook mensen die veel onregelmatige werktijden hebben, kunnen tegen moeilijkheden aanlopen. We moeten hier dus bewust aandacht aan besteden.

 

Feestelijke gelegenheden

Als er iets te vieren valt, hoort daar eten en drinken bij! En liefst te veel, te goed, te mooi en te lekker. Geen enkele gastheer of gastvrouw vindt het fijn om te horen dat het eten niet goed was. En al helemaal niet dat er te weinig was. Toch? We willen allemaal dat het eten in orde is. En als we mensen uitnodigen, zorgen we altijd dat we van alles (het liefst te veel) hebben.

Maar als je net goed bezig bent met afvallen, dan kan zo’n gelegenheid soms best voor wat spanning zorgen. Voor iemand die wil afvallen, kunnen die ‘feestjes’ erg vervelend zijn. Je moet jezelf constant in bedwang houden om maar niet toe te geven aan al die verleidingen. Dit vraagt behoorlijk wat van je wilskracht.

Wanneer je af en toe een feestje hebt, en je zou een keer buiten je boekje gaan, dan is dit helemaal geen probleem. Je zal geen kilo vetmassa aankomen na één avondje ongezond eten. Het is dan ook niet nodig om je hierna rot te voelen. Pak de volgende dag je schema weer op en ga gewoon weer door met het plan. Jezelf straffen de dag erna door maaltijden over te slaan of zeer weinig te eten heeft geen zin. Vaak werkt dit alleen maar averechts.

Ook op de dag van het feestje zelf is het beter om geen maaltijden over te slaan. Hiermee voorkom je dat je erge honger hebt tijdens het feest, waardoor het nog moeilijker is om je eigen in te houden. Blijf dus gewoon je vaste maaltijden aanhouden.

Als je regelmatig wordt uitgenodigd voor iets feestelijks is het lastiger. Je zal dan toch een plan moeten bedenken. Wanneer aan het nemen van allerlei feestelijke hapjes en drankjes geen halt wordt toegeroepen, zal iemand niet afvallen. Eerder nog aankomen. Door vooraf een goed plan te bedenken, ‘wapen’ je jezelf tegen alle verleidingen.

  • Je kan van te voren met jezelf afspreken wat je wel en niet gaat nemen. Wie afspraken maakt met zichzelf zal minder snel aan de verleiding toegeven.
  • Je kan jezelf voornemen om je niet te laten overhalen door anderen, wanneer zij iets aanbieden of aandringen. Wees vastbesloten en aarzel niet wanneer je iets weigert. Je hebt immers een afspraak gemaakt met jezelf.
  • Kies zoveel mogelijk voor de caloriearme hapjes en drankjes en zo min mogelijk voor de calorierijke. Drank, fris, chips, koek, taart, borrelnoten, pinda’s, worst, volvette kaas, pasteitjes van bladerdeeg en allerlei toastjes met salades erop zijn calorierijke producten en je kunt hier beter niet teveel van nemen. Een glas spa blauw of rood zou het beste zijn en hapjes als fruit of blokjes komkommer zijn ook goed.
  • Wie wel een drankje of fris wil drinken kan de tijd misschien wat uitstellen. Door telkens kleine slokjes te nemen, en daarna het glas weer neer te zetten, doe je langer over een drankje en zal je aan het eind van de avond minder calorieën hebben gehad.
  • Je kan ervoor kiezen om complimenteus te weigeren. ‘Het ziet er heerlijk uit, maar ik wacht liever nog even’. Of: ‘ik heb net gegeten en nog even niet zo’n trek’.
  • Ook kan je natuurlijk gewoon vertellen aan de mensen uit je omgeving dat je wil afvallen en dat je bezig bent om je leefstijl aan te passen. Je kan dan veel makkelijker nee zeggen. Je hebt dan natuurlijk een goed excuus.
  • Wanneer je open praat over je plannen, kan je ook aan de persoon die je uitnodigt vragen om rekening met je te houden. Ze kunnen dan speciaal voor jou gezonde producten halen of niet zo vaak aandringen. Of ze kunnen kiezen om naar een restaurant te gaan waar je gemakkelijk gezonde maaltijden kan kiezen.

En wanneer je zelf gastheer of gastvrouw bent, heb je zelf in de hand wat er op tafel komt. Je kan dan naast alle calorierijke voedingsmiddelen ook producten neerzetten die gezond zijn en niet zo calorierijk. Denk aan snoeptomaatjes, worteltjes, blokjes komkommer, fruit, blokjes 20+ kaas, toastjes met sandwichspread, een kwart gekookt ei met rookvlees eromheen, en nog veel meer. En je kan er ook voor kiezen om niet alles op tafel uit te stallen, maar om rond te gaan en daarna de hapjes weer terug in de keuken of op een andere tafel te zetten. Je wordt dan niet in de verleiding gebracht om te blijven eten. Hiermee doe je anderen misschien ook een plezier. Veel mensen willen graag opletten op hun gewicht en gezondheid, maar gaan vaak op feestjes de mist in.

 

Vakanties

Tijdens vakanties komen veel mensen een paar kilo aan. Dit komt niet alleen door de andere manier van eten, maar vaak ook door de ontspanning die dan optreedt. Men is veel minder gejaagd, slaapt misschien wat meer en houdt zich overdag wat rustiger dan bijvoorbeeld tijdens werk. Natuurlijk zijn er ook mensen die juist op vakantie erg actief zijn, zoals mensen die gaan skiën, wandelen of fietsen. Voor deze actieve vakantiegangers is een vakantie veel minder een bedreiging als voor de mensen die twee weken lang op een strandbedje gaan liggen.

Wat eten betreft, is het voor iemand die bijvoorbeeld een appartement huurt en zijn eigen maaltijden klaarmaakt, makkelijker om zich aan de lijn te houden dan personen die in een hotel of pension verblijven. Mensen die naar het buitenland op vakantie gaan, krijgen ook te maken met de andere voedingsgewoonten en gerechten van dat land. In sommige landen is het gebruikelijk om veel zout toe te voegen aan gerechten of zijn de maaltijden vetter dan men in Nederland gewend is. En in sommige landen eten ze twee of soms zelfs drie warme maaltijden per dag. Door jezelf goed voor te bereiden, weet je wat je kan verwachten en kan je van te voren een plan bedenken, hoe je hier rekening mee gaat houden.

Een paar handige tips om mee te nemen op vakantie:

  • Spreek van te voren met jezelf af wat en hoeveel je van plan bent om te eten en houd je eigen aan deze afspraken.
  • Probeer het liefst de hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, diner) aan te houden. Dit voorkomt dat je al te veel honger krijgt, waardoor je makkelijker voor de ongezonde voedingsmiddelen kiest.
  • Maak het liefst zelf je eigen eten klaar. Je kan bijna overal ter wereld kleine winkeltjes of lokale supermarkten vinden. Hier kan je verse producten kopen waarmee je gemakkelijk een snelle, eigen lunch of (brood)maaltijd kan samenstellen. Kies het liefst voor onbewerkte producten, omdat deze gezonder zijn en vaak minder calorieën bevatten.
  • Als je uit eten gaat, kijk dan of er ook kleinere porties zijn.
  • Kies het liefst voor gekookte aardappelen i.p.v. friet.
  • Kies i.p.v. gebonden soep voor heldere soep of bouillon.
  • Wees matig met alcohol. Alcohol bevat veel calorieën en zorgt ervoor dat je vocht blijft vasthouden.
  • Wees zuinig met sausjes.
  • Neem niet elke dag een ijsje of andere zoete of vette snacks.
  • Neem liever geen ijs als nagerecht, maar kies voor vers fruit of een kopje koffie of thee.
  • Als je een ijsje neemt, neem dan één bolletje en laat de slagroom achterwege.
  • Veel hotels hebben een (ontbijt)buffet waar je onbeperkt kan pakken wat je wilt. Eet zoveel tot er nog net een beetje trek bestaat. Stop vervolgens met eten. Het duurt even voordat je maag het seintje afgeeft aan je hersenen dat je geen honger meer hebt.

Maar vergeet vooral niet dat vakantie ook een moment is om even tot rust te komen. Ook hier geldt: wees niet te streng voor jezelf! Het is goed om op te letten met wat je eet en drinkt, maar het moet niet je hele vakantie gaan bepalen. Als je de hele dag bezig bent met wat je gaat eten en hoeveel je mag, dan raak je misschien nog meer gespannen dan wanneer je thuis zou zijn. Focus je vooral op leuke dingen, waar je echt van kan genieten. Dit helpt ook om niet zo bezig te zijn met wat je bijvoorbeeld vanavond zal nemen bij het uit eten gaan.

 

Onregelmatige werktijden

Voor mensen met onregelmatige werktijden is het vaak extra lastig om een gezond eetpatroon te volgen. Tijdens het werk is er namelijk een tijd lang geen sprake van normale eettijden. Ook kunnen wisselende tijden ervoor zorgen dat iemand uit zijn ritme raakt. Wanneer het slaapritme wordt verstoord, kan dat hongergevoelens veroorzaken. Hierdoor kan iemand meer gaan eten dan dat hij zou doen wanneer hij een normaal ritme had gehad. Onregelmatige werktijden vragen de nodige planning en voorbereiding om de gekregen voedingsadviezen zo goed mogelijk te kunnen opvolgen. Door het verstoorde ritme kan iemand sneller de neiging krijgen om te gaan snoepen. Je kunt jezelf hierop voorbereiden door gezonde tussendoortjes mee te nemen, zodat je niet de verkeerde dingen eet op je werk. Een goede planning van wat en wanneer je iets gaat eten, is de beste manier om hiermee om te gaan.