Het belang van gezonde voeding

Het belang van gezonde voeding. 

Als we de dertig gepasseerd zijn, begint langzaam het proces van ‘verouderen’. Natuurlijk ben je nog lang niet oud als je dertig bent, maar het lichaam begint toch, zo langzaam aan, kleine signalen van ouder worden af te geven. Het wordt steeds lastiger om hele nachten door te halen met vrienden, de spieren en gewrichten worden her en der wat stijver, je kunt niet meer zoveel eten en drinken als op je twintigste…

Door veroudering worden veel lichaamsfuncties steeds wat minder. De capaciteiten van onze weefsels en organen nemen geleidelijk aan steeds meer af. De opname van voedingsstoffen uit voedsel door de darmwand bijvoorbeeld wordt steeds een beetje moeilijker. Gezonde voeding is belangrijk en wordt alleen maar belangrijker naarmate we ouder worden.

Als we het lichaam zouden voeden met voeding die arm is aan bepaalde voedingsstoffen, dan heeft dit op de lange termijn een negatief effect op de gezondheid. Vooral dus wanneer we ouder worden, omdat veel voedingsstoffen dan ook nog moeilijker worden opgenomen. De juiste voeding is daarom belangrijk. Om gezond te eten is het als eerst belangrijk dat je weet wat je eet. Het is voor iedereen van belang om te weten wat een mens precies nodig heeft aan energie en voedingsstoffen om zijn lichaam optimaal te laten functioneren. 

Bij veel mensen is dit niet helemaal duidelijk. Eet geen aardappelen! Te veel vet is slecht! Van brood word je dik! Zomaar wat uitspraken die regelmatig voor komen. Mensen laten zich hierdoor beïnvloeden en vermijden vervolgens belangrijke bronnen van essentiële voedingsstoffen. Want is een aardappel niet gewoon een energierijke groente? En is al het vet echt slecht voor je? Zijn brood en andere zetmeel rijke producten, die we al generaties lang eten, écht de grote boosdoeners?

Waar moet gezonde voeding dan uit bestaan? Allereerst is het belangrijk dat je zoveel mogelijk natuurlijke en onbewerkte producten kiest. Dit zijn producten die zo uit de natuur komen en vol zitten met essentiële voedingsstoffen. Ons lichaam is gemaakt om deze producten in het spijsverteringskanaal af te beken in kleinere deeltjes, de voedingsstoffen. Deze kunnen we vervolgens opnemen via de darmen en gebruiken voor alle lichaamsfuncties.

Producten die belangrijk zijn voor ons lichaam zijn onder te verdelen in een aantal groepen. Met deze productgroepen is het mogelijk om een gezonde voeding samen te stellen. 

De productgroepen en de adviezen zijn:

  • groente, min. 250 gr. per dag
  • fruit, min. 200 gr. per dag
  • peulvruchten, min. 1x per week
  • noten, zaden en pitten, min. 15 gr. per dag
  • volkoren graanproducten, min. 90 gr. per dag
  • (rood)vlees, max. 100 gr. per dag en max. 500 gr. per week
  • (vette)vis, min. 1x per week
  • eieren, max. 4 stuks per week
  • melk en melkproducten, min. 2 porties per dag
  • smeer- en bereidingsvetten, met mate en zoveel mogelijk onverzadigd vet
  • Vocht min. 2 liter per dag

Kies regelmatig voor producten uit deze groepen en varieer daarbij zoveel mogelijk. Zo verlaag je de kans op tekorten of een teveel en bevorder je de gezondheid.