gezond afvallen

Gezond afvallen. 

Overgewicht is slecht voor de gezondheid. Het betekend simpelweg dat je zwaarder weegt dan goed voor je is. Overgewicht verhoogd de kans op het krijgen van welvaart ziektes zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Ook verhoogd een te zwaar gewicht de kans op gewrichtsklachten. 

Reden genoeg dus om je gewicht op een gezond niveau te krijgen en te houden. Om overbodige kilo’s te verliezen, moet je anders gaan leven. Dat kost moeite, maar je krijgt er veel voor terug. Met een goed gewicht zit je lekkerder in je vel. Je voelt je fitter. Je kunt gemakkelijker bewegen, raakt minder snel buiten adem en je hebt minder kans om ziek te worden.

Veel mensen hebben moeite om op een gezond gewicht te komen, en vooral, om op een gezond gewicht te blijven. Het lukt meestal wel om gewicht kwijt te raken. Heel simpel: door minder te eten dan je nodig hebt. Maar als je dit op de verkeerde manier doet, bestaat de kans dat de stofwisseling daalt. Veel mensen komen daarom weer aan na het volgen van een vermageringsdieet. 

Afvallen op een gezonde manier gebeurd in drie stappen:

Stap 1 : zorg dat je goed bent voorbereid

  • Om af te vallen, moet je weten waar je begint. Weeg als eerst je gewicht. Dit heb je nodig om het gewichtsverlies te kunnen bijhouden. 
  • Ga voor jezelf na of je er werkelijk klaar voor bent. Als je niet lekker in je vel zit, verdrietig bent of stress hebt, is het beter om eerst daar aan te werken. 
  • Stel een realistisch en haalbaar doel voor jezelf. Bepaal je streefgewicht. Ga ervan uit dat een halve kilo gewichtsverlies per week, een gezonde manier van afvallen is. Op die manier kun je uitrekenen hoe lang het zou moeten duren om op je streefgewicht te komen. Nogmaals: wees realistisch!
  • Maak een goed plan. Zorg dat je weet wat je valkuilen zijn en wanneer je geneigd bent om hier in te stappen. Verzin een manier om je hier tegen te wapenen.
  • Zorg dat je zoveel mogelijk kennis krijgt over gezonde voeding en bewegen. Als je hier moeite mee hebt, overweeg dan om professionele begeleiding in te schakelen. 
  • Vraag je omgeving om hulp. Als je mensen om je heen hebt die je steunen en willen helpen bij het behalen van je doelen, heb je meer kans op succes.
  • Als je genoeg kennis hebt vergaard over gezonde voeding en beweging, weet je wat je zou moeten aanpassen aan je eigen voedings- en beweegpatroon. Houd voor jezelf een eetdagboek bij en noteer ook hoe vaak en hoe lang je beweegt. Op deze manier krijg je een goed inzicht in je eigen gewoontes en kun je een plan maken, hoe je deze aan gaat pakken.

 

Stap 2 : Eet gezond, eet minder en beweeg meer.

  • Zorg dat je zo veel mogelijk gezonde en natuurlijke voedingsmiddelen kiest en zo min mogelijk bewerkte producten. Dit zorgt voor een juiste (hormonale)balans in je lichaam en voor een normale stofwisseling.
  • Om af te vallen is het belangrijk dat je minder calorieën eet dan dat je verbrandt. Wie minder energie binnen krijgt dan hij verbrandt, valt af.
  • Om meer te verbranden, is het belangrijk dat je meer beweegt. Alle beetjes helpen. Elke dag een half uurtje wandelen, wat vaker de fiets pakken, de trap nemen ipv de lift… Ook krachttraining is belangrijk bij het afvallen. Door krachttraining blijven de spieren zo veel mogelijk behouden wat de stofwisseling hoog houdt. Krachttraining heeft hierdoor een groter effect op de stofwisseling dan alleen een half uurtje extra wandelen.

 

Stap 3 : zorg dat je de nieuwe manier van gezond eten en bewegen blijft volhouden. Alleen door gezonder te leven, behoud je een gezond gewicht!

  • Zorg dat je gezond en gevarieerd blijft eten. Op die manier krijg je alle bouw- en brandstoffen binnen die je lichaam nodig heeft om in balans te blijven.
  • Blijf sporten en bewegen. Vooral sporten helpt om het behaalde gewichtsverlies te handhaven. De stofwisseling blijft hoog, waardoor de kans op opnieuw aankomen laag blijft. Wie van sporten een nieuwe routine weet te maken, profiteert niet alleen van een hoge stofwisseling, maar ook van alle andere gezondheidsvoordelen die sporten heeft.
  • Blijf in balans. Omdat je gewicht bent kwijtgeraakt, heeft je lichaam niet meer zoveel energie nodig als voorheen. Zou je weer dezelfde hoeveelheid eten als voor het gewichtsverlies, dan zal je ook weer aankomen. De kunst is om de juiste balans te vinden. 
  • Houd je gewicht in de gaten. Om bij te houden of je in balans bent, is het handig om jezelf te blijven wegen. Elke week, op hetzelfde moment van de dag, stap je op de weegschaal en kijk je of je op hetzelfde gewicht blijft.