Bewuster leven

Bewuster leven. 

Iedereen weet wel ongeveer wat niet goed is voor de gezondheid. Fastfood eten, veel roken, alcohol drinken, weinig bewegen, veel stress. Allemaal dingen waar van we weten dat ze ‘niet echt’ bijdragen aan een goede gezondheid. 

Veel mensen weten vaak ook exact hoe het wel moet. “Ik moet gewoon wat vaker bewegen”. “Ik moet eens stoppen met roken”. “Ik moet wat minder snoepen”. Mensen weten het allemaal heel goed, maar toch lukt het slechts een aantal mensen om hun leefstijl blijvend te veranderen. Vaak lukt het wel eventjes, maar na verloop van tijd vallen veel mensen toch weer terug in dezelfde, oude gewoontes. Denk maar aan 1 januari, wanneer iedereen vol enthousiasme begint aan hun goede voornemens. De meesten houden het net aan vol tot februari. Daarna gaan ze gewoon weer verder op de oude manier. 

Hoe komt dit toch? Waarom hebben zo veel mensen zo’n moeite om hun leefstijl te veranderen? En wat kun je doen om een gezonde leefstijl écht blijvend vol te houden?

Het begint allemaal bij bewust worden. Wanneer je jezelf bewust bent van de dingen die je doet, die niet bijdragen aan een gezonde leefstijl, kan je hier ‘bewust’ iets aan gaan veranderen. Maar het blijft niet bij bewust worden alleen. Je moet ook echt actie ondernemen. En als je eenmaal actie hebt ondernomen om te veranderen, is het natuurlijk belangrijk dat je het blijft volhouden.

Als je bijvoorbeeld altijd de auto pakt om boodschappen te doen, terwijl je in de schuur een splinternieuwe fiets hebt staan, dan kan je je daar voortaan bewust van zijn. Vervolgens is het natuurlijk belangrijk dat je over gaat tot actie en dat je ook daadwerkelijk de fiets pakt om boodschappen te gaan doen. En wanneer je dit een keer gedaan hebt, is het belangrijk dat je voortaan elke keer de fiets pakt om boodschappen te gaan doen. Een ander goed voorbeeld is wanneer je op het kantoor altijd de lift pakt, terwijl de trap achter de deur ernaast is. Je kunt je nu voortaan bewust zijn dat die trap er is en vervolgens pak je gewoon iedere keer de trap.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden van (slechte) gewoontes. Allemaal kleine dingetjes, maar die samen wel een groot verschil kunnen maken. Veel dingen zijn zo gewoon geworden, dat we niet meer bewust hoeven na te denken. We doen ze gewoon, omdat we dat nou eenmaal altijd zo doen. Denk maar aan de manier waarop je naar je werk gaat. Of je nou op de fiets, met de bus, of met de auto gaat. Dit zijn geen dingen waar we iedere keer bewust over nadenken, het zit in ons systeem. 

Ook wanneer we eten, staan we vaak op de automatische piloot. Denk bijvoorbeeld aan het moment wanneer we een film aan het kijken zijn met een zak chips naast ons. Zeker als de film spannend is, eten we gedachteloos de hele zak leeg. 

De sleutel tot een duurzame, gezonde leefstijl is om al deze dingen die we dagelijks doen, bewust te veranderen. Stap voor stap, kleine veranderingen werkt vaak beter dan in één keer rigoureus alles anders te gaan doen. Beter eerst stoppen met roken dan tegelijkertijd geen alcohol meer, geen snacks meer, geen frisdrank meer en noem maar op. Een veelgemaakte fout is dat men vaak te snel wil. Dit houden ze meestal niet vol. Elke week verander je gewoon iets aan je huidige leefstijl. Het maakt niet uit wat je verandert, het kunnen de kleinste dingen zijn. Iedere keer, kleine stapjes.

Telkens als je iets doet, wat niet de gezondheid bevordert, moet je jezelf bewust zijn hiervan. Wat kan helpen om bewuster te worden van de dingen die je doet, is het opschrijven ervan. Begin ’s ochtends wanneer je wekker afgaat. Wat is het eerste dat je doet? En ga zo stap voor stap je hele dag door. Telkens wanneer je weer iets doet wat je eigenlijk wil veranderen, denk je aan je lijstje met slechte gewoontes. En daarna onderneem je actie en verander je de slechte gewoonte in iets beters. Dit worden dan uiteindelijk weer nieuwe gewoontes. Gewoontes waar je niet meer telkens bij hoeft na te denken. En zo ontstaat een nieuwe, gezonde leefstijl.