ben jij een goede ontbijter

Ben jij een goede ontbijter?

Ben jij een goede ontbijter? Heel goed! Ben jij een wat mindere ontbijter? Lees dan vooral verder en laat je inspireren om ook een ‘goede ontbijter’ te worden.

Zoals we allemaal wel weten is het ontbijt één van de belangrijkste maaltijden van de dag. Na een nacht goed slapen heeft je lichaam weer nieuwe energie nodig om de dag goed te kunnen beginnen. Je spijsvertering wordt ermee op gang geholpen. 

Veel mensen slaan hun ontbijt over of nemen alleen een paar koppen koffie voor ze de deur uitgaan. Anderen nemen (vlug) een plak ‘ontbijtkoek’, een krentenbol, een bakje vruchtenyoghurt, een bakje cruesli of een cracker met jam of honing. Dit is helaas niet helemaal wat ik bedoel met ‘goed ontbijten’. 

Wat houdt goed ontbijten dan wel in? 
Bij goed ontbijten bedoel ik: je lichaam op de juiste manier voeden en het voorzien van de juiste bouw- en brandstoffen die het nodig heeft. Zie je lichaam als een auto. Als je niet de juiste ‘brandstof’ in de tank gooit, zal de motor al snel gaan protesteren of zelfs uitvallen. Je lichaam werkt net zo. Als je ’s ochtends bij het ‘opstarten van de motor’ niet genoeg of niet de juiste brandstof naar binnen krijgt, zal je daar de rest van de dag last van hebben. 

Een goed ontbijt bestaat uit zo’n 300 of 400 kcal. Heb je veel moeite om op de vroege ochtend een hap door je keel te krijgen, probeer dan eens iets vloeibaars te nemen. Een bordje havermoutpap of brinta zijn makkelijker door te slikken dan een boterham. Een smoothy van bijvoorbeeld melk, fruit en wat havermout is lekker zoet en gemakkelijk klaar te maken. 

Geen tijd voor het ontbijt? Maak TIJD! Je ontbijt is echt ontzettend belangrijk voor het goed laten functioneren van je lichaam. Ik raad het iedereen aan. Maak je ontbijt eventueel de avond van te voren al klaar, zodat je geen gedoe hebt in de ochtend. Als je al geen ochtend mens bent, kan het enorm helpen als je je maaltijd(en) al klaar hebt staan. Zet je wekker 15 minuten eerder en wen jezelf aan om ’s ochtends echt even tijd voor jezelf te nemen. Verplicht jezelf iedere ochtend om 15 minuutjes aan tafel te gaan zitten en je boterham, bakje kwark, havermout of smoothy te nuttigen. Je zult zien dat dit vanzelf een nieuwe ‘gewoonte’ gaat worden. Probeer ook bewust te proeven wat je eet en goed te kauwen. Mensen die ‘s ochtends tijd voor hunzelf nemen, voelen zich meer ontspannen en zijn vaak veerkrachtiger waardoor ze beter om kunnen gaan met stress. Voor zowel je lichaam als je geest is een goed ontbijt van belang. 

Tips om je dag goed te beginnen:

  • Een fruitsmoothy
  • Havermout
  • Volkoren boterham (liefst met fruit, groente, rosbief, notenpasta, kaas, ei)
  • Gekookt ei
  • Groente omelet
  • Kwark of yoghurt met gedroogd fruit en gemengde noten
  • Groenten
  • Fruit