De juiste voeding

Ik geloof niet in diëten, afslankmiddelen, poeders of shakes. Waarom niet? Omdat je lichaam dit allemaal nóóit kan blijven volhouden! Je lichaam is niet gemaakt om te leven op een (groot) tekort aan energie. Je doet je lichaam alleen maar schade aan. Meer zelfs dan dat het je ‘uiteindelijk’ oplevert! (Als het je al wat oplevert).

Ik geloof in gewoon normaal en gezond eten. Wat is dat dan ‘normaal’ eten? Nou, gewoon: eten zoals het hoort! Het eten van gezonde voedingsmiddelen die ons lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Geen kant- en klaar maaltijden, afhaal menu’s, snacks en junkfood. Maar bijvoorbeeld ook geen pillen en/of supplementen. Iemand die gezond en gevarieerd eet, krijgt namelijk al voldoende van alle voedingsstoffen binnen. Extra aanvullingen zijn daarom (in de meeste gevallen) niet nodig.

Ik kies vooral voor gewoon, verse en natuurlijke producten. Producten die we jaren geleden ook aten, voordat de voedselindustrie met al die ‘lekkere’ dingen kwam. Natuurlijk is er ruimte voor af en toe iets lekkers. Een stukje chocola, een wijntje, een patatje op zondag… Dit is helemaal geen probleem! Maar het moet niet zo zijn dat het voedingspatroon bestaat uit teveel van al deze lekkere dingen. Je moet de juiste balans zien te vinden! (Ik noem het trouwens ‘lekker’, omdat veel mensen dat vinden en omdat zij soms gewoon niet meer weten wat ‘echt lekker’ eigenlijk is).

Ik vergelijk ons lichaam vaak met een auto. Wanneer je de verkeerde brandstof in de motor gooit, zal de motor al snel gaan stotteren of zelfs uitvallen. Met ons lichaam werkt het in principe net zo. Wanneer je niet de juiste voeding tot je neemt, met de juiste voedingsstoffen en energie. Dan zal je lichaam ook niet optimaal functioneren.

Gezond afvallen

Afvallen is geen tijdelijk proces. Een gezond gewicht bereikt men alleen door een gezonde leefstijl met een gezond voedingspatroon en voldoende beweging en rust. Gezond afvallen is afvallen op een verantwoorde en langzame manier. Men kan er van uitgaan dat een gewichtsafname van maximaal een pond per week een gezonde en verantwoorde manier is van afvallen. Wanneer iemand sneller afvalt, is de kans groot dat dit ten koste gaat van de spiermassa. Hierdoor zal de stofwisseling omlaag gaan. Een lage stofwisseling zorgt er voor dat het afvallen, en vooral op een gezond gewicht blijven, erg moeilijk wordt.

Leefstijl

Het gaat niet alleen om gewicht verliezen, maar vooral om een verandering van de leefstijl. Er zijn zoveel factoren die meespelen bij een goede gezondheid. Niet roken, (het liefst) geen alcohol, regelmatig bewegen, gezonde voeding, een gezond lichaamsgewicht, een goede nachtrust en zo min mogelijk stress dragen allemaal bij aan een goede gezondheid. Ze helpen om een hoop kwalen te voorkomen. Het zijn allemaal kenmerken van een gezonde leefstijl.

Bewezen is dat mensen die gezond leven, over het algemeen ouder worden dan mensen die dat niet doen. Daarnaast komt dat ook de kwaliteit van leven bij deze groep hoger ligt. Een gezonde leefstijl is belangrijk om alle dingen die we nu doen, op dezelfde manier te kunnen blijven doen als we eenmaal ouder zijn. Denk aan wandelen, fietsen, uitstapjes, vakanties, e.d. Een gezonde leefstijl is zoveel meer waard dan alleen een paar kilo afvallen. Als je NU begint met een gezondere leefstijl, dan zal je daar de rest van je leven profijt van hebben.